Verspilling van eten terugdringen, groente in de hoofdrol, met ambachtelijke worsten de gewone dingen in het leven weer bijzonder maken, gezond en biologisch eten voor iedereen toegankelijk, ook low-budget duurzaam ondernemen en mensen laten geniet van goed eten.

Het zijn de missies van ondernemers die zo stoer zijn om hun eigen dromen te volgen en anderen inspireren te kiezen voor goed, gezond en bewust eten. En al deze missies waren onderdeel van een foodtour die ik voor cateraar Vitam als teamuitje organiseerde.

Vanuit Vitams eigen missie om te zorgen voor gezond eten uit het seizoen, heb ik de groep donderdag 2 februari meegenomen naar de volgende locaties voor passende inspiratie;    

trendtour vitam instock

Instock

Wat voor Freke, Bart, Selma en Merel begon met het winnen van een wedstrijd bij Ahold, zo vertelde Lisa ons, is uitgegroeid tot een scala aan initiatieven om voedselverspilling op de kaart te zetten. In Utrecht betekent dit sinds december 2016 een eigen restaurant waar je ook workshops kunt volgen. Bij Instock koken ze met producten van AH die anders zouden worden weggegooid. Er is ook een kookboek, een foodtruck voor festivals en een programma voor kinderen op de basisschool. Alles voor bewustwording rondom voedselverspilling en wat jij er aan kunt doen om dit tot een minimum te beperken.

We mochten de geredde yoghurt, met peer en broodkruim en een soepje van groente leftovers proeven.

food trendtour sla

SLA

Al vanaf 2013 (zelfs eerder) dromen Jop, Nina en Ida van een wereld waarin iedereen toegang heeft tot puur eten. Hieronder verstaan ze transparantie (vraag gerust waar hun eten vandaan komt), dagvers, biologisch of dichtbij, uit het seizoen en geen geraffineerde suikers of kunstmatige toevoegingen. Ze willen gezond en biologisch eten voor zoveel mogelijk mensen bereikbaar maken. Zodat iedereen van gezond eten een gewoonte wil én kan maken.

Bij SLA eet je vooral salades en (veelal groente) soep en drink je smoothies en sapjes. Voor de zoete trek zijn er taarten waarin vaak wordt gewerkt met ‘raw’ ingrediënten. Smaak staat voorop en dat hebben we geweten. De pompoensoep werd de hemel in geprezen en iedereen was aangenaam verrast over de raw cherry & chocolate cheesecake, waarbij de 'cheese' gemaakt is van 100% cashewnoten.

food trendtour dogma hotdogs

Dogma

Hier maken Jeroen en Hugo de gewone dingen bijzonder. Dit betekent eigengemaakt ambachtelijke worsten waar ze in geuren en kleuren over vertelden. Deze serveren ze in allerlei varianten, varkensvlees, kip, lam, maar ook vegetarisch en zelfs veganistisch. Je kunt er zelfs een (bijna) glutenvrij broodje bestellen. De 7 zonden en 7 deugden voeren ze hier in alles met een grote knipoog door. Een bekende van hen ontwierp bijpassende kunst aan de muur en voor op het servet. Je betaalt hier rond de €9,- voor een hotdog, wat allesbehalve duur is.  De hotdog is een serieuze hoofdmaaltijd en bovendien betaal je voor ambacht, vakmanschap en de extra aandacht die je krijgt. Verrassend details: 60% van de bezoekers is vrouw.

Wij likten onze vingers af (zonder knoeien ga je hier de deur namelijk niet uit) bij de Patserige Pater, de Zalige Zonde, de Verboden Verlangen en de Donderse Dogma. 

Stayokay

Velen kennen de Stayokay als hostel voor backpackers. Dat is het deels nog zo, maar ook gezinnen vinden hun weg hier naartoe. Bovendien zijn ze een duurzame weg ingeslagen. Naast verbouwen met gebruikte materialen (de touwen in het trapgat hangen zijn oude klimtouwen), gebruiken ze zo min mogelijk mono verpakkingen (een jampot op tafel in plaats van losse jamcupjes) en hebben ze een flessenwand gemaakt om bewustwording te creëren voor reductie van plastic afval. Verder is er op de Fifth (het horeca gedeelte) veel aandacht voor lokale producten. Zo komt de jam van De Moestuin uit Maarschalkerweerd, krijg je er koekjes uit de Koekjesfabriek (gemaakt in een sociale werkplaats) en serveren ze eten op planken gemaakt van bomen uit Utrecht.

We mochten smullen van stoofvlees van weide koeien en een bloemkoolpizza geserveerd in een pizzadoos.

 

Le Jardin

Eigenaar Lars heeft hier het begrip groente-no-mie op de kaart gezet. Lars omschrijft dit zelf als de kunst van lekker eten en drinken met groenten als uitgangspunt. Letterlijk vanuit het Frans vertaald betekent Je Lardin “de tuin” en dit moest dan ook overal in terugkomen. Naast het restaurant zit een bloemenzaak en in het restaurant zit je tussen vele planten.  Ze koken vanuit het 80/20 principe het liefst met groenten van het seizoen en 'zo nu en dan' vlees of vis.

Ze halen hun producten zo veel mogelijk van dichtbij. Verantwoord en zo veelal biologisch. Ze laten zich inspireren door het product zelf en de Franse keuken. Het aanbod van lokale en biologische producten is momenteel nog onvoldoende waardoor ze soms andere keuzes moeten maken. Lars verwacht wel dat met de groeiende vraag naar lokaal en biologisch, de beschikbaarheid steeds groter wordt.

We genoten van een heerlijke de tartaar van tomaat.

 

trendtour stan&co

Stan&co

Eigenaar Daar vertelt dat ze graag inspelen op trends. Zodra foodtrends vanuit New York Antwerpen bereiken, dan is het tijd om het hier ook in huis te halen. Soms tot grote successen (ze waren er vroeg bij met de cocktails met gin), maar soms ook niet (zoals de Vermouth die niet aanslaat). Dat ze veelal bewuste en duurzame keuzes maken wat betreft hun ingrediënten, staat niet op de kaart. Dit voelt inmiddels als een marketing hype. Daan is van mening dat mensen mogen verwacht dat “good food” in deze tijd automatisch betekent dat zij de juiste en de beste keuzes maken. Kwaliteit staat hier bovenaan. Dat duurzaamheid, uit het seizoen en biologisch vanzelfsprekend zijn en niet meer de onderscheidende factor.  

Het was een smakelijke (en vermakelijke) afsluiting van de dag met  gerookte eendenborst met paksoi,  yakatori van kip en taugé en een stokbroodje met cottage cheese en rode biet. 

Het was weer een mooie foodtour waarmee ik Vitam kunnen inspireren en waarmee ik tevens kon laten zien wat er allemaal in Utrecht gebeurt op het gebied van voeding. De gepassioneerde ondernemers vertelden weer met veel plezier en kennis hun verhaal en wat ze hopen te bereiken.

Ook interesse in de organisatie van een foodtour? Ik ga graag met je in gesprek!

Delen maakt de wereld zoveel mooier...
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on Google+
Google+
Email this to someone
email