Food Inspiration Days - 24 oktober 2016

Een warme knuffel als onthaal, een ruw pand zonder opsmuk en niet bang om ook de rafelige kantjes te laten zien. Geen stijve traditionele beursstands netjes in rijen en paden. Nee, zoals het echte leven vol ontdekkingen en onverwachte wendingen. Exact zoals ik de organisator, Food Inspiration, ken. Een echt verhaal dus...

 

Op het podium vertelden een aantal indrukwekkende sprekers wat volgens hen een "True Story" is. Dit heeft mij aan het denken gezet, mijn eigen handelen onder de loep laten nemen en mijn eigen kijk op wat echte verhalen zijn aangescherpt. Ik zie in alle verhalen van maandag één belangrijk kenmerk terugkomen. Namelijk; ‘MENSELIJKHEID’.

 

Als mens

Elk bedrijf is eigenlijk een uniek mens. Dus ik zeg…kijk naar je bedrijf zoals naar je naar jezelf kijkt.

Want als mens... denk ik na over de vraag “Wie ben ik?" en “Waar sta ik voor?”. "Wat vind ik belangrijk?" en "Wat wil ik achterlaten als ik er niet meer ben?". "Hoe ga ik dat bereiken?" en "Wat past daarin bij mijn persoonlijkheid, mijn karakter?"

 

Ik wil een gelukkig en gezond mens zijn en dat doe ik door toegankelijk te zijn, door persoonlijke aandacht en liefde te geven aan de mensen om mij heen, naar hen te luisteren en hen met respect te behandelen. Zo creëer ik vrienden voor het leven. Ik zorg vandaag en morgen goed voor mijzelf en mijn gezin door gezond te eten en te bewegen. Door mijzelf te ontwikkelen en in mijn vriendschappen te blijven investeren krijg ik terug wat ik geef. Doe ik dat niet, groeien mijn vrienden en ik uit elkaar. Soms is dat niet erg, omdat je niet meer bij elkaar past.

 

 

Om gelukkig te zijn, dan heb ik mij daarnaar te gedragen. Dat betekent dat alles wat ik zeg, wat ik doe en hoe ik eruitzie, in lijn moet zijn met elkaar. Anders ben ik niet geloofwaardig. Doordat ik dat op mijn manier doe met mijn eigen karakter, ben en blijf ik uniek. En hoef ik niet bang te zijn voor anderen, met dezelfde waarden en overtuigingen.

 

 

Als bedrijf

Als mijn bedrijf een mens zou zijn, wat is dan werkelijk mijn unieke karakter?"
Als je zo naar jezelf kijkt als bedrijf… betekent bovenstaande dat je nadenkt over je waarom en heb je de essentie en de ziel te pakken, waar Hans Steenbergen en Bob Hutten over spraken. Vervolgens weet je wat je echte waarden zijn en wat je betekenisvolle doel is waarover Kitchen Republic en Tomorrowland vertelden. Hoe je je doel bereikt zegt iets over je eigen unieke terroir zoals Remeker dit zo mooi zei.

 

Als bedrijf wil je succesvol zijn en dat doe je door ook als bedrijf gelukkig te zijn. Een uitermate belangrijk onderdeel van de missie van Tomorrowland die zegt; Live today – love tomorrow en unite forever. Als je namelijk gelukkig bent, dan gaat het goed met je. Dan onderneem je betekenisvol en met oog voor de wereld van morgen. Dan zijn je medewerkers (of samenwerkers zoals Hutten dat liever omschrijft) en je klanten blij.

Bedrijven die toegankelijk zijn (aldus Pesca die vis eten toegankelijk maakt) en persoonlijk (je kunt het je niet meer veroorloven mensen als een nummer te behandelen aldus Sander Allegro) staan open voor de wensen van hun klanten en luisteren werkelijk naar wat deze zeggen. Zo creëer je betrokken en terugkerende klanten. Door te ontwikkelen, te innoveren en te investeren (een must om succesvol te blijven volgens Jord Althuizen van Smokey Goodness) ga je met je tijd mee en creëer je nieuwe mogelijkheden. Wanneer je je klanten geen aandacht geeft dan verlies je ze (of, zoals in de woorden van Cor Hospes, liefde of echtscheiding).

 

Vervolgens moet alles wat je doet en hoe je dat doet in lijn zijn met elkaar ('Het leven is verwarrend eenvoudig' in de woorden van Jan Setten ). Dus alle interne- en externe communicatie, je huisstijl, je diensten en producten, hoe je met je medewerkers en je klanten omgaat, kortom; je gehele bedrijfsvoering moet met elkaar kloppen. Doordat je uniek bent in de manier waarop je onderneemt, hoef je niet bang te zijn voor jouw concurrenten.

Dus, stel jezelf de vraag "als mijn bedrijf een mens zou zijn, wat is dan werkelijk mijn unieke karakter?" Als je vanuit dat oogpunt onderneemt, hoef en kun je geen verhalen meer maken die niet echt zijn.

 

Ode aan de echte, oprechte, werkelijk True Stories en aan het lef dat bedrijven durven te tonen door trouw te blijven aan zichzelf. Of bedrijven die dat weer gaan doen en weer durven kiezen om alleen mensen aan te trekken die dezelfde waarden delen. Dat vind ik STOER en daar draag ik graag mijn steentje aan bij.

 

Delen maakt de wereld zoveel mooier...
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Share on Google+
Google+
Email this to someone
email